سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۳

در سومین نشست تحلیل و بررسی «تماشای مشای» تاکید شد؛

حرکت بدون آگاهی به فاجعه منجر می‌شود

موکب مرز چذابه

رضاپور بیان کرد: نکته کلیدی مطرح‌شده در این داستان این بود که «حسینی‌شدن» تنها به معنای پیروی ظاهری یا جغرافیایی از مسیر نیست، بلکه به معنای «آگاهی و بیداری مدام» است؛ این آگاهی، انسان را از بند «جور» و «تقدس‌های پوشالی» رها ساخته و جان را به حرکت درمی‌آورد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، سومین نشست از سلسله نشست‌های تحلیل و بررسی کتاب «تماشای مشای» در موکب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با حضور نویسنده کتاب و منتقدین برگزار شد.

در این نشست که به بررسی ابعاد آگاهی در حرکت عاشورا اختصاص داشت، بر اهمیت حیاتی «آگاهی» به عنوان ستون فقرات هر حرکت اصیل، به‌ویژه در مسیر پیروی از مکتب حسینی تاکید شد.

در این نشست، سبحان رضاپور، نویسنده کتاب با اشاره به داستانی از کتاب در خصوص یک نوجوان کتاب‌خوان که در مسیر همراهی با کاروان، لحظه‌ای توقف کرد تا کتابی را به پایان برساند، گفت: این توقف، نه از سر سستی، بلکه برای «فهمیدن» و «اندیشیدن» به مسیر بود؛ امری که نشان می‌دهد «توقف برای اندیشه»، خود نوعی «حرکت» و بنیان رشد درونی است. این نوجوان با برداشتن غبار جهل از ذهن خود، توانست با بصیرت بیشتری قدم در راه بگذارد.

رضاپور بیان کرد: نکته کلیدی مطرح‌شده در این داستان این بود که «حسینی‌شدن» تنها به معنای پیروی ظاهری یا جغرافیایی از مسیر نیست، بلکه به معنای «آگاهی و بیداری مدام» است؛ این آگاهی، انسان را از بند «جور» و «تقدس‌های پوشالی» رها ساخته و جان را به حرکت درمی‌آورد. 

این نویسنده اضافه کرد: پیام اصلی عاشورا، آنگونه که در این نشست تحلیل شد، محتاج پیروانی آگاه است که نه تنها در سختی‌ها از مسیر دست نمی‌کشند، بلکه با لبخند رضایت، بیعت حسینی خود را تجدید می‌کنند؛ در شرایطی که ممکن است حتی خود حسین(ع) نیز از افق‌های وجودی برداشته شود، این پیروان آگاه هستند که مسیر فضایل و آثار آن مکتب را ادامه خواهند داد؛ این همان نقطه تمایز حرکت‌های مبتنی بر «شور» و «احساس» با حرکت‌های «آگاهانه» است.

رضاپور در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد: غفلت از عنصر آگاهی، حتی در مواجهه با وقایع الهام‌بخش، می‌تواند منجر به بازگشت به وضع پیشین و فراموشی پیام اصلی شود. آیه شریفه «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله» (چه بسا گروهی اندک، که به فرمان خدا بر گروهی بسیار غلبه یافتند)، به این نکته تاکید دارد که قدرت واقعی در کمیت نیست، بلکه در کیفیت آگاهی و همراهی اذن الهی است.

نویسنده کتاب در پایان، پیامی برای ضرورت «شکوفایی عقل» و «تیزبودن زبان منطق» به عنوان نشانه‌های پیروان حقیقی امام حسین(ع) مطرح کرد و افزود: «حسینی‌بودن» برای ایران، نوعی «زیستن» است که در آن، مقصد صرفاً مردن نیست بلکه احیای هدف بعثت و شکوفایی عقل انسانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی، موکب دار مرز چذابه نیز در این نشست ضمن تقدیر از نویسنده کتاب، بر نقش حیاتی آگاهی به عنوان پیش‌نیاز هر حرکت الهی، به ویژه در مسیر زیارت اربعین و انتظار ظهور امام زمان(عج) تاکید کرد و امام حسین(ع) را منجی‌ای معرفی کرد که مردم را از جهالت به سوی آگاهی و بینش هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه این گفت‌وگو بر اهمیت آگاهی قبل از حرکت تمرکز دارد، افزود: بدون شناخت مقصد، هرگونه تلاشی حتی با سرعت بالا، فرد را از هدف اصلی دورتر می‌سازد. به عنوان مثالی در این زمینه، به اهمیت نماز به عنوان ستون فقرات زیارت اربعین می‌توان اشاره کرد؛ نمازی که اگر با آگاهی از جایگاه آن اقامه نشود، ممکن است تمام زحمات یک زائر را بی‌ثمر کند.

موسوی گفت: عبادت از نگاه شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، یعنی ایجاد رابطه‌ای با خدا که نفع آن به مردم برسد. با این نگاه می‌توان گفت که ما نیاز به بازخوانی دقیق‌تر مفاهیم کلیدی فرهنگ دینی خود داریم که این نیز خود محتاج اهمیت دادن به آگاهی روزافزون در این زمینه است.

وی در ادامه، به چالش فرقه‌های انحرافی در مسیر مهدویت پرداخت و تاکید کرد: فرقه‌هایی که بدون آگاهی و با برداشت‌های نادرست از مفاهیم، در پی یاری امام زمان(عج) هستند، در مسیر گمراهی قرار می‌گیرند. در مقابل، نسل نوجوانی که با توقف، بازبینی و آگاهی قدم در مسیر می‌گذارد، امیدبخش آینده است.

موسوی در پایان، با استناد به سخنان حضرت امیرالمومنین(ع)، اضافه کرد: مسیر حق و تعالیم اهل‌بیت(ع) می‌تواند عقل‌ها و دل‌های خفته را بیدار کرده و شست‌وشو دهد و این بیداری، مقدمه واقعی حرکت در مسیر ظهور است.

موکب مرز چذابه

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 7 =